کامران شیر دل در بررسی کامران شیر دل (قسمت اول)

  

                                                                                                                                                                                                مستندهای ناتمام              

 

چهار شنبه هفته گذشته در خانه هنرمندان جلسه دیگری از برنامه های نقد سینمای نئو رئال ایتالیا با حضور افرادی مثل کامران شیردل محمدرضا اصلانی دکتر فلامکی برگزار شد و ۵ فیلم کوتاه مستند از کامران شیردل در یک نشست نیمه خصوصی و با حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ نفر  تماشاگر به نمایش در امد.

نقد سینمای نئو رئال ایتالیا ماهانه ۱ بار برگزار میشود و با حضور دایمی استاد شیردل همراه است .مطلبی که در برنامه اخیر جالب بود حضور زیاد تماشاگران بود که در برنامه های گذشته ما نیمی از این جمعیت را در سالن نداشتیم .جدا از گزارش  لوث خود سایت خانه هنرمندان من به شخصه تصمیم گرفتم ضد گزارش این برنامه رو بنویسم.

 

برنامه ای که شاید تنها برنامه به درد بخور خانه هنرمندان است با تحلیلهای یکجانبه مارکسیستی اقای اصلانی شروع شد و استاد اصلانی دیگه کم مونده مارکس رو بکنه مخترع سینمای نئو رئال ایتالیا و اصلا هم دلش نمی خواد یک اشاره کوچولو به نقش موسیلینی جنگ جهانی و نظام فاشیست بکنه .اینها بیشتر نشون میده ما با یک مارکسیست سفت و سخت طرفیم که تو ۶۰ ۷۰ سالگیشم دست از این حرفها نمی خواد برداره.

لطفا اگه کسی میتونه اقای اصلانی رو بیدار کنه.

خوشبختانه چون تو این مملکت قرن هاست نقد مرده اکثر حاضران سالن علی رغم جهلشون یل خوابشون برده یا درود و مرحبا ها از اکناف سرازیر می شود.

بعد از این قسمت نمایش فیلم شروع میشه قبل از این که به فیلم ها بپردازیم اجازه بدین به چند نکته در  مورد استاد شیردل اشاره کنم.

۱.این مجموعه برای اولین بار به نمایش در میاد.

۲.اثار استاد ۴۰ سال سانسور خورده.

۳. استاد در طول این سالها هیچ گونه اثر داستانی نساخته و به علت احساس دین به سبک و ذات هنر سینما تنها مستند سازی کرده.

۴. استاد تحصیل کرده ایتالیا میباشد .معماری خوانده.

۵.من به هر هنر مندی استاد نمی گم ولی شیردل استاد است.

۶.استاد اثار پیش از انقلاب رو در سن ۲۶ سالگی ساخته.

۷.با بررسی زمانی کارهای استاد می توان به سیر تحول شخصیتی ایشان واقف شد.

۸.تاثیر فیلم سازانی مانند دسیکا و روسیلینی در کارهای استاد فریاد میزند.

اثار به نمایش در امده شامل : ۴ هثر پیش از انقلاب یعنی ندامتگاه تهران پایتخت ایران است قلعه اون شب که بارون اومد و ۱ اثر در سال ۷۹ ساخته شده بنام تنهائی اول است.

اثر اول به بررسی وضعیت زنان زندانی پیش از انقلاب می پردازد اثر دوم اوضاع زندگی مردم محله خانی اباد رو پیش از انقلاب نشان مدهد اثر سوم زندگی زنان فاحشه ی پیش از انقلاب را می کاود اثر چهارم داستان یک  پسر دهاتی گرگانیست که ادعا می کند مانند ریز علی خواجوی قطاری را نجات داده اما شواهد چیز دیگری می گویند. و اثر اخر شاهکاری در وصف تنهائی پیر مردی در جزیره کیش است.

 

پایان قسمت اول.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد