از رنجی که می بریم

 

من بوشهرم و از اخبار وطن بی اطلاع اینجا ساعتها وارونه می چرخند.

                                 امان از درد وارونگی

            کجای وطن ۱۰۰۰ کیلومتر دور از محل زندگی من

متاسفانه وقت چندانی برای وبلاگ نویسی ندارم فقط به ذکر اخبار از ایسنا می پردارزم.

"مایکل آنجلو آنتونیونی"، فیلم‌ساز ایتالیایی و خالق آثری چون "کسوف" و "آگراندسیمان" در 94 سالگی درگذشت.

              

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آنتونیونی در طول حیات هنری‌اش دوبار موفق به دریافت جایزه اسکار شده بود و در سال 1995 به خاطر بزرگداشت یک عمر فعالیت مستمر هنری موفق به دریافت جایزه اسکار شده بود.

آنتونیونی سپتامبر 1912 در "فراری" ایتالیا متولد شد و در 38 سالگی اولین فیلم بلندش با عنوان "وقایع یک عشق" 1950 را ساخت.

پایگاه اطلاع رسانی بی بی سی که خبر درگذشت آنتونیونی را ساعاتی قبل منتشر کرده است آورده است این کارگردان درسال 1959 با فیلم "ماجرا" به نخستین موفقیت بین‌المللی‌اش دست یافت و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کن را گرفته است.

از مطرح‌ترین آثار او می‌توان به "شب" 1960؛ "کسوف" 1962، "صحرای سرخ" 1964 اشاره کرد.

 

جشنواره ها از ایرانی ها فرار می کنند چرا؟ هر وقت زمان داشتم دربارش مینویسم اما

جشنواره‌ی فیلم "لوکارنو" شصتمین‌ سال برگزاری‌اش را فردا ـ اول اگوست ـ به‌ عنوان معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره در جنوب سوئیس آغاز می‌کند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این جشنواره که نقش مهمی در کشف استعدادهای سینمای جهان به ویژه‌ سینمای نوین ایران در معرفی به دنیا داشته است، امسال از سینمای ایران فیلمی در بخش رسمی مسابقه ندارد، اما در در بخش رقابتی "سینماگران زمان حاضر" آن سه" نقی نعمتی به تهیه‌کنندگی محمدرضا شرف‌الدین اولین نمایش جهانی خود را خواهد داشت.

و در بخشی به نام "اینجا و هرجا"؛ سپیده فارسی کارگردان ایرانی مقیم فرانسه؛ با فیلم "هرات" که محصول مشترک ایران و فرانسه است حضور دارد. در این بخش 21 فیلم، ترکیبی از فیلم‌های مستند و داستانی به نمایش درمی‌آیند.

به گزارش ایسنا، در بخش "بازگشت به لوکارنو" که به مناسبت شصتمین سال برگزاری این جشنواره برگزار می‌شود، با نمایش فیلم "روسری آبی" رخشان بنی اعتماد که سالها قبل در این جشنواره جایزه گرفته است؛ همراه خواهد بود.

گفتنی است: این دوره از "لوکارنو" به روال سابق در سینمای فضای باز در شب‌های تاریک به نمایش 12 فیلم که نمایش اولیه جهانی خود را سپری می‌کنند، به همراه فیلم‌های دیگر اختصاص داده است.

بخش‌های اصلی، مسابقه، فیلمسازان زمان ما، بهترین فیلم اول و هیات داوران "یوزپلنگ فردا" را هیات‌داوران مختلفی تشکیل داده‌اند.

بخش مسابقه اصلی شامل 21 فیلم بلند که نمایش اولیه خود را دارند و "یوزپلنگ فردا" مسابقه بین الملل، 23 فیلم در بخش مسابقه سوئیس 17 فیلم و در بخش رسمی جشنواره 80 فیلم بلند سینمایی و 30 کشور حضور دارند.

به گزارش ایسنا،این فستیوال به برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف جوایز یوزپلنگ طلایی و نقره‌ای اهدا می کند.

از جمله فیلم های مطرح این دوره از لوکارنو می توان به کاوالت (پلین اسمر- ترکیه) AUSENCIAS (آرژانتین- میلاگروس- مومنتالر)، خاطرات(کوری دوسو) شکارچیان خرگوش(پدروکاستا)، همسر سرباز (جان هرن دون) اشاره کرد.

به گفته‌ی کارگردان هنری جشنواره سعی شده است به کارگردانان جوان و پیشکسوت یکسان نگریسته شود که نمونه‌ی آن، پذیرش آثار بیشتری از کارگردانان زن بوده است.

"فردریک مایر" در این‌باره گفت: «در مجموع، در تمامی بخش‌های رسمی جشنواره لوکارنو، 20 فیلم ساخته‌ی کارگردانان زن یا با موضوع زنان هستند.»

امسال حتی یک بخش جانبی به نام «خانم‌ها و خانم‌ها» با هدف احترام به بزرگان زن سینمای ایتالیا راه‌اندازی شده است که به نمایش آثار منتخب سینماگران زن ایتالیا مانند "سوفیا لورن"، "آنا مانانی" و "جینا لویوبریجیدا" خواهد پرداخت.

به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، در مراسم افتتاحیه‌ی جشنواره امسال فیلم لوکارنو، فیلم انیمیشن

«vexille» به روی پرده خواهد رفت که از لحاظ نوع انتخاب فیلم افتتاحیه نیز تنوع محسوسی به چشم می‌خورد. این فیلم ساخته‌ی "فومی هیکو موری" از ژاپن و داستان پلیس زنی است که تحول نسل جدید ربات‌ها را مورد تحقیق قرار می‌دهد.

در بخش بین‌الملل جشنواره امسال لوکارنو، 19 اثر انتخاب شده‌اند که از آن جمله می‌توان به «جریان باد»، ساخته "سر آنتونی هاپکینز" اشاره کرد . این فیلم روان‌شناسانه سومین ساخته بازیگر سابق «سکوت بره‌ها» است. همچنین در بخش بین‌الملل از مجموع 19 اثر، هفت فیلم را کارگردانان اولی ساخته‌اند.

طبق اعلام مقامات برگزارکننده جشنواره فیلم لوکارنو، جایزه افتخاری «پلنگ طلایی» امسال به "هو هیائو هین" از تایوان تعلق خواهد گرفت که ساخته‌های او در دورهای گذشته لوکارنو به نمایش درآمده‌اند.

شصتمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو اگوست (20مرداد) با معرفی برگزیدگان و آثار برتر به کار خود پایان می‌دهد.

سال گذشته "چهارشنبه‌سوری" و "چند کیلو خرما برای مراسم تدفین" از سینمای ایران از جمله برگزیدگان "لوکارنو" شدند.

فعلا بدرود

حامد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد