روشنفکران و بت پرستی مدرن (قسمت سوم)

 

ما بنا را بر ان نهادیم که رفته رفته مشکلات جامعه هنر ایران را بررسی کنیم اما اگر روشنفکران به ما اجازه دهند. می خواستم در مورد سیر تبارشناسی هنر در جامعه ایرانی بنویسم اما مکاتباتی با یکی از بزرگان مطبوعات این مرز و بوم داشتم که از زبرگان و زبردست ادیبان بود بس مکاتبات ما زیبا بود حقیر بد ندیدم حال که صحبت از روشنفکران رفت با این روزنامه نگار بزرگ اقای مجید رئوفی نیز اشنا تر شویم ایشان عمریست در جریده ی همشهری جوان قلم می فرسایند و اینجانب چون پیش خود اندیشیدم اگر در رابطه با گفتگوی خود با ایشان صحبت نمایم متهم به دخالت در اصل موضوع گردو لذا متن کل مکاتباتم را بطور کامل در وبلاگ میگذارو تا این عذاب را دسته جمعی نظاره گر باشیم.

و ضمنا هر کس مرا در پاسخ به میل اخر ایشان یاری نماید مرا غریق رحمت نموده چون مخ بنده hang نموده که باید چه جوابی بدهم!

و متن مکاتبات بدین قرار بود

من گفتم:

ba salam majaleye khob hamshahry javan
 
khahesh mikonam be jaye in gozareshaye koli ke dar morede mosighy midid ye gozaresh az laghve concert gorohe rock e gath to saloone 1200 nafary razy bedyn ke hamaro keshondan onja va ma nafahmidim chy shod concert cancel shod va pole ma ro pas dadan.inam adresse goroh www.GATHmusic.blogfa.com.
 
 
man hamed majidian hastam va donbal konandeye daemi majale agar fekr mikonin gozareshhaye takhasosy tary dar zamineye mosighy baraye majale mikhayn man mitonam komake lazemo bokonam
 
thanx
majidian

اون گفت :

salam
dusta aziz be nazare shoma laghve concert matlabe takhassosie?
zemnan age taghib konandeye majalleye ma hastin,bayad fahmide bashin ke ma hich vaght takhassosi be mozouate music tavajjoh nakardim.chon jash tu in majalle nist. matalaebe takhassossi ro mitunin tu majallati mesle gozareshe musighi ya farhang o ahang ya maghame musighi peyda konin
 
و من گفتم:salam aghaye raufy azaiz az tavajoh shoma mamnonam
vali manzoore injaneb konserte metal naboode va agar shoma kami menbabe in mozo tahghigh mikardyn motevajehm  mishodin .koncerte mazkor rock boodesh va vaghean in harkate masolan daneshgah va salon razy bahs barangiz bood ma az shoma entezar darym ke hade aghal mitavanestyd dar sotone roydade hafte 1 soton ya chand satr be laghve in konsert ke 6 mah pish mojavezash sader shode bood tavajohi neshan dahid.aya in tavaghoe ziyadyst az shoma?
va aya vazife va resalate shoma roshangary nist?
aya in mozo az kheyli az khabar haye digar arzeshe kamtary darard ke 1200 bilit pas dade shode va in hame talash va zahmat be bad rafte va mojebe fafre irani az jame khod mishavad?
montazere pasokhe shoma hastam
mamnon
hamed
و اون:
ki darbareye metal ya rock ya sonnati harf zad duste aziz?
 dusta aziz be nazare shoma laghve concert matlabe takhassosie? man neveshtam matlab va shoma metal khundin!!!
zemnan darbareye concerte ye grouhe bi nam o neshan ke hatta be jaye website, tu weblogesh ham hich matlabi nist, az koja bayad tahghigh kard?
zemnan vaghean vazifeye ma roshangari nist. behtare az in idealism fasele begirim. ma ke gereftim, shoma khod danid. tu roydade hafte ham be music nemipardazim.magar ettefaghe mohemmi ke vase aghlabe mokhatabane majalle jazzab bashe. kesi grouhe music gath ro nemishnase makhsusan tu sharestanha. inja ham man az har ki porsidam esmesho nashnide bud.
inha be kenar in laghve concert kojash takhassosie ke shoma darbareye matalebe takhassosi harf mizanin?
zemnan age matlabe gheire takhassosie aam tari darin, ma esteghbal mikonim az kar kardanesh tu majalle. che basa ke az kheili az dustan ham kar kardim
moaffagh bashin.
و من:salam
1.doste aziz manzooreton az matlabe gheyre takhasosi tar chiye?
2. shoma kami manzoor ra eshtebah gereftyn man bishtar manzooram jelogiry az faaliyat haye daneshjoyi bood ta gorohe gath.
3.idealism aghaye raufy aziz khahesh mikonam ba tamame bozorgvariyetan in harf ro baraye shakhs bande nazanid ke alan ke 25 salame dar rahe eteghadatam hazineye ziyady pardakht kardam shoma agar onja neshastid va teribon darid be elate inast ke kheyli ha nabood shodand ta shoma chenin teriboni be dast biyavaryd pas motevajeh mishavid man ideal nistam balke manzooram inast shoma bayad tarafe maha bashid na tarafe onha.
4. agar dar morede naghle matlab har komaki betavanam khososan baraye honar va mosighy shoma ra bedoone nam yary mikonam.

mamnon az tahajohetan hamed
و اون:
1.man darbareye e mail shoma be hamshahri javan goftam ke gofte budin matalabe takhassosi tar midam.
2.merc ke hazine dadin ta ma tribune be dast biarim !!!
3.ma hich matlabi bedune name nevisande kar nemikonim.
bye
و من:
salam aghaye  raufy aziz
 
moteasefane man az shoma tavagho nadaram ke dar moghabele bayanate man moze begirid .
man donbale in nistam ke toojih az shoma beshnavam khahesh mikonam man va digar seyle havadaratoon ro na omid nakonid
be onvane yek mokhatabe herfeyi khodeton ro jaye man bezarin bad bebeinin in harfy ke mikhayn az man tashakor konin ke teribon dar ekhtiyaretoon gozashtam che hali be adam dast mide?
bavar konin man ghasde toohin nadaram vali aya in tarze barkhorde doroste ba kenaye va tane zadan?
shoma be rahaty mitonestin ino begyn ke modiriat majale pardakhatan be in joziato mamno karde ya .............
vali inke injory bar khord konin doroste?
vaghean adam ro az jangidan toye in mohit na omid mikonin?
man hazeram be shakhse mataleby ke dar safheye mosighy toon zekr mishe ba adress daghigh behetoon begam az che site y va koja bardashtyn vali aya ta be hal goftam?
khahesh mikonam aghaye rauofy in raftar monasebe shoma nist
agar inja iran ast bayad man be shoma va shoma be man komak konin.
dar morede nam ke goftam hazeram bedoone matlab chap beshe manzooram eshaeye farhang bood va bavar befarmayin man be shakhse hich gone tavaghoyi nadaram ke bekhaham khodam ra matrah konam balke komak be nashriyeye morede alagham bood.
vagar na agar fekr mikonin khalafe in ghaziye ast dar morede mosighy va cinema va naghashy matlab bedahin ta benvisam va sabet konam ke kheyli kheyli ba chizi ke shoma fekr mikonin fasele daram.
man tavaghoe in barkhord ra az shoma nadaram.
hamed
midonam kheyli harf zadam vali agar javab bedahid khoshhal mishavam
و اون:
salam
avvalan bahse bi fayedeiee. ghasd nadashtam edame bedam be in bazi amma yeki be na'l o yeki be mikh zadane shoma baes shod dobare be email javab bedam.
 
sanian lotfan site haiee ke ma azash matlab bardashtim ro hatman moarrefi konin. ma talash kardim original bashim amma age kesi ghable ma matlabi ba mokhtassate morede nazar ma rafte ma dige donbalesh nemirim. hatman ba mesdagh begin kodum matalabe ma az jahaye digas. hatman.
 
zemnan age shoma be khotute ghermez agahin bayad begam cho dani o porsi soalat khatast duste aziz
 
motmaen bashin har kas be tanasobe liaghatesh mitune pishraft kone. man ehtiaji be kar tu majalleye hamshahri javan nadaram. tahsilatam chize digas. hoghugham ro ham az jaye dige migiram. in eshghe man avvalan be musice va ba'd be rouzname negari. tribunam ro ham motmaen bashin be komake shoma be dast nayavordam.
shoma sai konin az tribune khodetun ke weblogetune estefadeye behine konin.
 vaghean be man ertebati nadare ke shoma dust darin matrah beshin ya nadarin. mohem ine ke ma tu hamshahri javan hich matlabi az hich kasi bedune esm kar nakardim.
 
amma chon motmaennam ke shoma ye chizi parundin hatman montazere address va jaiee ke ma azash matlab bardashtim, hastam. khoda ro shokr ke ma aghlabe matalebemun mosahebe va tarjomas. baraye inke sabet konin ru hava harf nazadin address va matalaebi ke ma azash chizi bardashtim ro elam konin.
 
man na shoma ro didam va na midunam ke chejur adami hastin, amma ta deletun bekhad adame talabkar didam tu omram. lotfan be fekre raftare monasebe man ham nabashin. bad tarin chiz vase ye javun ine ke be ye javune dige darabarey raftar o goftaresh tosie kone.
 
خب عزیزان التماس دارم اگر کسی متوجه شد که من باید چه جوابی دهم لطفا اطلاع دهید
فقط می توانم بگویم نفرین بتو ای قلم که این گونه فاحشه شدی
باور کنید از وراجی بدم می اید اما باید مشکلات را بررسی کرد
بدرود حامد

روشنفکران و بت پرستی مدرن (قسمت دوم)

 

القصه

سرتان را درد نیاورم به سختی هر چه تمام تر از این طوفان مهلک فرار کردم و بعد از اظهار پوزش و خاکگساری سوالی مطرح کردم که ای عزیزان نظرتان در مورد فیلم قهوه و سیگار جناب جارموش ( که فاحشه ترین فیلم ایشان است) چیست؟

و من با علم به اینکه مصاحبه خود جارموش خان من باب مفاهیم این فیلم گفته که می خواسته لحظات کوچکی از زندگی که ما بدانها توجه نداریم ولی همانها بوجود اورنده زندگی ما هستند را برای ما نمایش دهند و بگو یند زندگی از همین لحظات کوچک تشکیل شده.البته اقای جارموش خیلی علاقه مندند و تلاش مینمایند که مخاطب بعد از دیدن فیلمهاش تا چند روز تحت تاثیر و منگ و گیج فیلم  بماند ( مثل کاری که لینچ در بزرگراه گمشده میکند).                          

                                      تام ویتس و ایگی پاپ در نمایی از قهوه وسیگار

ولی از ما انتظار بود تا ببینیم اظهارات دوستان روشن ما ایا کوچکترین نزدیکی می تواند به این داستان بکند یا خیر اما تا دلتان بخواهد حرفهای  خشگل  که هیچ چفت و بسطی نداشت شنیدیم و دریغ از کوچکترین نقدی.

 

دیزالو به داستانی دیگر که چند روز پیش برایم پیش امد (ایناریتو یی)

بشکلی کاملا اتفاقی به یکی از دوستان بر خوردم که گویا در هنر روزگار به سختی میگذراند و عاشق فیلم سازیست و مملو از ایده و در دنییای مالیخولی یائی خودش روزگار میگذراند و هرگاه نظری هنری از شخصی می شنود من باب احترام زهرخندی میزند و با ۱ الی ۲ جمله پاپ کار را به اتمام میرساند (ماسمال) می کند.این دوست بیچاره ما فیلمی به ما نشان داد که شامل صحنه ها ئی اشفته و ساده وگیرا از زندگی خودش در ۱ سال اخیر بود که زمان فیلم حدود ۱ ساعت بود و واقعا ذلیل شوم اگر دروغ بگویم اثری فوق العاده هنری زیبا ساده شاعرانه و مهمتر از همه بدون ادا اطوار و افه های ارت و روشن فکری و قهوه و...........از این حرف ها بود گاهی طنز بود گاهی تراژیک گاه سیاه و تلخ گاهی شیرین و شما را در یک سری پلان اشفته با خود همرام می کرد و شما به راحتی درک میکردید که همین لحظات کوچک و ساده چگونه باعث شکل دادن زندگی شده است یعنی دقیقا همان کاری که جناب جارموش این همه زور می زنه تا نشونش بده.

من به وجد امدم و حکایت اقای جارموش را برای دوست خود تعریف کردمو او را تشویق به تدوین فیلم و شرکت دادنش در جشنواره های درونی و برونی نمودم ولی به حالتی که دل سنگ را کباب میکرد سیگاری اتش کرد و گفت:                

عزیزم من نه نامی دارم نه سرمایه و نه پشتیبان تازه بالفرض که اینها رو هم داشته باشم:

        در مملکتی که بت پرستس هنر مردم شده هنر به چه دردی میخورد؟!

اقا همین جمله اخر ۲ ۳ روز تو کله ما تاب میخورد و ما را داغان و خراب کرده بود بعد از اندک زیادی تفکر و مکاشفت به این نتیجه رسیدم:

 

در کشوری که هنر وسیله نمایش است نه وسیله بیان

در کشوری که هنر تبدیل به تیپ شده

و از کسان مختلف برای خود بت هائی با صاحت مقدس ساخته ایم که جرات نداریم کوچکترین تعرضی به حدودشان بنما ئیم

در کشوری که در هنرش نقد سالم از میان رفته نقاد مورد تعرض قرار می گیرد و کسی نقدی بر روی کارهایش نمی پذیرد

در کشوری که هر نقدی مخالف عقیده و اثرمان باشد سریع موضع می گیریم و طرف مقابل را به انواع مفطرات محکوم می نمائیم واقعا ایا هنر به دردی می خورد؟

 

حالا باید دسته جمعی این جمله را قاب بگیریم و بر سر مسطراح بزنیم

                                   هنر نزد ایرانیان است و بس

در دفاع از هنر و هنرمندان واقعی

ببخشید که تند رفتم که در شماره های بعد تند تر خواهم رفت  اما خواهش میشود اگر جائی اشتباهی دیدی به حساب جهل و نادانی بنده بگذارید و در مسیری که پیش گرفتم مرا یاری نمیائید

بدرود حامد  

 

اندر حکایت جماعت روشنفکر و بت پرستی مدرن(قسمت اول)

 

                                      ویرانی هنر در جامعه ی ایران

                                    

هفت قران به میان زبانم لال کور و علیل ولال و مفقود و نفله گردم اگر بخواهم به صاحت جماعت روشنفکر این روزهای ایران که دود سیگار را از اکسیژن بیشتر تنفس می کنند مواد نئشه اور از تل ترامادول و حشیش و اکس و شیشه و سنگ و کلوخ و اجرپاره را در حلق مبارک فرو می برند.هنر را غرق در خود کرده و مباحصات از ما بهترانی من باب اصول و فروع نظام های ایسم دار و بی ایسم و پسا پست مدرن می کنند .و خواهر و مادر و هفت جد ارتیست های خودی و بیگانه را جلوی چشمشان می اورند و در اخر لب به تحسین از جنابان عزیز و قدیر و محترو و گرام و بزگ جامعه هنر نموده.گیس های خود را بلنی و پریشان نومده (در جامعه مونثان)و لباسهای رنگین و دامن های چین دار بلند می پوشند.                                                                                                 Jim Jarmusch

از ون گوگ و داوینچی و لینچ و رباتیگان و گدارو لیوتار و  نیچه و سارترو.............داستانها  روایات و اسطوره هائی اظهار می دارند که همه را اندر کف خون جملات عالیه و نامبر ۱ خود نموده.

من واقعا همیشه با حسرت به این جماعت نگریستم و بدون روی در بایستی  بگویم که عاشق وجناتشان شده ام پدر سوخته ها ادم رو می کشند اینقدر مامانند و وقتی انها را می بینی انگار در ویترین مغازه ای شیک در حال تماشای اثاری هستی که حس نوستالوژیک تو را به وجد می اورند.و چه صحبتهائی که نمی کنند از هفتاد و هفت هنر می گویند و میشنوند و از دهانشان جوا هرات سرازیر است .بسی روشنگر هستند و بنوعی پرچمدترتن این مرز و بوم بسوی دنیای مدرنند.

اما یک مشکل کوچولو در این جما عت موجود است و ان هم: عمل است

این اساتید بیشتر در حوزه ی صحبت کردن و عطر اگین نمودن فضای  فرهنگی کشور در حال انجام وظیفه هستند  و زمانیکه انها را در موقعیت های دیگری مشاهده می کنی همین اقایان و خانمان کارهائی ازشان سر می زند که در خواب هم نمیبینی که یک لمپن بینوا و بد بخت فلک زده مادر مرده بی تمدن انجام دهد. این گونه افراد بیشتر در حوزه سخن وری در تمامی مواد و شاخه هاو شعبات ان مهارت دارندو نمی دانم با اینکه اینقدر افکار روشنی دارند ولی هیچ عملی در این باب از انها سر نمیزند.احتمالا به این علت است که انگشتان مبارک ملول نشود و یا اینکه نوشتن و عمل کردن از وقت حرف زدن ویا تفکر در باره ی حرف زدن می کاهد.

از دیگر خواص انها بت پرستی است بله می دانم تعجب می کنید ولی این یک داستان کاملا واقعی است . چون این واژه در این عصر کمی سخت الهضم است لذا داستانی برای شما نقل می کنم تا از تعجبتان بکاهم.

زمانیکه از ان بیشتر از چند ماهی نمیگذرد با چند عدد از جنابان عزیز بالا که شرحشان پیشتر رفت در جمعی هم مشرب شدم و این افتخار را یافتم که از بیانات جذاب و پر طمطراقشان پر لذت شوم.

موضوع بحث مذکور هم در مورد اقای بزرگ کبیر استاد علی حضرت جیم جارموش بود.هر دو طرف متحد شده و چنان از این شیر مرد و اثارش به تعریف و تمجید می پرداختند که در حقیر این شک را ایجاد کردندکه اون جارموشی که ما میشناختیم شخص دیگری بوده و این یکی لابد چه تحولات اساسی در باب تمدن و تحول ان ایجاد کرده.این جانب برای اینکه رفع شک نمایم سوالاتی را در مورد اقای جارموش مطرح کردم و کمی از عقاید خود در مورد ایشان سخن راندم که بدین شرح بود.

از نظر حقیر اقای جاموش یک شخص کاملا عادیست و اثارش را بیشتر جامعه خنگ روشن فکر می پسندند و البته چیز زیادی هم از ان نمی فهمند به نظر بنده خود جارموش خان هم از ضریب هوشی پائینی بهره برده .باور کنید شواهد بسیاری برای ثبوت ادعای مذکور دارم .

بناگاه بعد از بیناتم گوئی طوفان نوحی از الفاظ چارواداری بر سر بنده به یکباره فرود امد که ای بوزینه مشنگ زنجیری شیر پاک نخورده تو مگر رقمی هستی که به خود اجازه میدهی در مورد حضرت جناب و........ کلمه بگوئی و.................

اقا سرتان را درد نیاورم

 

                                                                                                  (ادامه دارد)

کامران شیردل در بررسی کامران شیردل(قسمت دوم)

 

بررسی ساختاری مستندهای کامران شیردل                   

ندامتگاه

 

همانطور که گفتم فیلم اول استاد در باره زنان زندانی پیش از انقلاب بود .از لحاظ داستانی و روایی

فیلم به شکلی کاملا مستند بود و سیر داستانی خطی را در بر می گرفت ولی شکل کاملا اماتور فیلم سازی و تقلید ساختاری استاد از سینمای نئو رئال کاملا هویدا بود .

تکنیک دوربین رو دست حرام شده بود چون با ضرب اهنگ داستان پیش نمی رود و صرفا جهت دادن شکل واقعی به مدیوم سینمائی فیلم بوده.در اینجا تکنیک های استاد صرفا شکل تجربه فرمی دارند.

انتقادی که در سالن من به استاد انتقال دادم این بود که فیلم بیش از حد یک طرفه شده و با علم اینکه ما میدانیم اینجا زندان است ولی مصاحبه با زندانیان و زنان طوری است که ما فکر میکنیم انها همه انسانهای پاک و بی گناهی بوده و بدون علت اینجا گرفتار شدند. و نام فیلم هیچ ارتباطی با مستند مذکور ندارد.

استاد در جواب این نقد گفت به هر حال اون موقع من ۲۶ سالم بیشتر نبوده و این فیلم جز فیلمهای اولم است .

                                                                                               

تهران پایتخت ایران است 

                                                                          p-25.jpg                                                                                                                                     

 

این فیلم به تشریح بد بختی های مردم محله خانی اباد تهران در ۴۰ سال پیش می پرداخت.

در این فیلم از لحاظ بیان ساختاری استاد پیشرفتهایی کرده است فیلم منسجم تر و روان تر شده پرش تدوین کمتر شده دوربین کمتر بع حرز میرود و مطلب جالب در مورد فیلم های اتاد اینست که خودش مصاحبه می کند.

استاد از این اثر به بعد به نوعی با نشانه ها هم کار می کند مثل کلاس درس مرگ بچه ها و..... که در ادامه کارهایش نقش بیشتری می یابد .

در این اثر استاد بیان انرشیستی دارد برای مثال زمانیکه در کلاس درس معلم  دیکته می گوید و دیکته به جائی می رسد که صحبت از ولیعهد میشود نما تمام میشود و این نشانگر مخالفت استاد با هر نوع حکومتی و نظامی میباشد که اصولا هر نظامی منفی ازادی است.

و زمانیکه فیلم تمام میشود در تیتراژ نوشته می شود نا تمام که این ناتمامی رو ما هنوز هم در جامعه حاضر بعد از نیم قرن داریم. و اشاره ای که استاد در جلسه پرسش و پاسخ به یکی از سوالات تماشاگرها که پرسید استاد شما چرا دیگر از این نوع سینما دور شدین و اتاد در پاسخ گفت اگر بخواهید از بد بختی مردم در ایران فیلم بسازید تمام عمر هم کفایت نمیکند که این هم به نوع جوابی انارش ومخالف هر نوع حکومتی بود.

                                                                                         یک جامعه باید نقد شود تا پیشرفت کند

جنگ هنوز تمام نشده

باور کنین سوگند خورده بودم اصلا اطراف سیاست نچرخم ولی وقتی میبینم هنوز جنگ تمام نشده و ما نشسته ایم تا ذره ذره ما را نابود کنند و حتی زمانیکه به ناموس ما در خیابان تجاوز میکنن افکار و سخن ما را سانسور و ترور می کنند ایا به نظر شما نباید سخن گفت ایا حد اقل ترین کار که اطلاع رسانیست را نباید انجام داد.

خواهش می کنم این مطلب را که من بدون تصرف از سایت مسیح راجع به طرح مبارزه با اراذل و امنیت عمومیست جمع میکنم.ایا کسی که حتی لخت توی خیبان باشد را باید کشت؟

من در همین مملکت چیزهائی دیدم که این خبر جلوی اونها لنگ می اندازه فقط می خوام سوال کنم امنیت اینه؟

 

               

درست چند قدم مانده به دفتر روزنامه اعتماد ملی، گوشه ای از میدان شلوغ هفت تیر، زن بدحجاب اینک در مقابل پلیس کاملا حجاب از سر برداشته البته نه به اختیار که  اینک خون روانه شده بر صورتش مجال نگاه داشتن حجاب و حفظ شرع را نمی دهد. جناب آقای سردار احمدی مقدم نه به احترام شما که از ترس شما فردا این عکس را در روزنامه اعتماد ملی کار نمی کنند.

سردار نه به احترام شما بلکه از هراس است که عکس سر و روی خونین این زن در صفحات   هیچ روزنامه ای چاپ نمی شود اما اجازه دهید ، عکسی که هراسان توسط شهروندی به دفتر روزنامه رسیده و ما نیز هراسان از کنار این حادثه قلم پنهان کردیم را یک دل سیر در فضای مجازی نگاه کنیم و خون گریه کنیم.

سردار! خیالت راحت، این عکس در روزنامه چاپ نمی شود، فقط اجازه بده در این گوشه مجازی، نترسیم و خون گریه کنیم، باقی همه مردمی هستند که در سطح شهر پارچه های تقدیر از عملکرد نیروی انتظلامی زده اند و می دانند ما فقط سیاه نمایی می کنیم و بس.

                      

شگفتا که در بحث تاثیرگذار ترین ها، همه به بازی خونین مهمان شده ایم .

جنگ تمام نشده

کامران شیر دل در بررسی کامران شیر دل (قسمت اول)

  

                                                                                                                                                                                                مستندهای ناتمام              

 

چهار شنبه هفته گذشته در خانه هنرمندان جلسه دیگری از برنامه های نقد سینمای نئو رئال ایتالیا با حضور افرادی مثل کامران شیردل محمدرضا اصلانی دکتر فلامکی برگزار شد و ۵ فیلم کوتاه مستند از کامران شیردل در یک نشست نیمه خصوصی و با حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ نفر  تماشاگر به نمایش در امد.

نقد سینمای نئو رئال ایتالیا ماهانه ۱ بار برگزار میشود و با حضور دایمی استاد شیردل همراه است .مطلبی که در برنامه اخیر جالب بود حضور زیاد تماشاگران بود که در برنامه های گذشته ما نیمی از این جمعیت را در سالن نداشتیم .جدا از گزارش  لوث خود سایت خانه هنرمندان من به شخصه تصمیم گرفتم ضد گزارش این برنامه رو بنویسم.

 

برنامه ای که شاید تنها برنامه به درد بخور خانه هنرمندان است با تحلیلهای یکجانبه مارکسیستی اقای اصلانی شروع شد و استاد اصلانی دیگه کم مونده مارکس رو بکنه مخترع سینمای نئو رئال ایتالیا و اصلا هم دلش نمی خواد یک اشاره کوچولو به نقش موسیلینی جنگ جهانی و نظام فاشیست بکنه .اینها بیشتر نشون میده ما با یک مارکسیست سفت و سخت طرفیم که تو ۶۰ ۷۰ سالگیشم دست از این حرفها نمی خواد برداره.

لطفا اگه کسی میتونه اقای اصلانی رو بیدار کنه.

خوشبختانه چون تو این مملکت قرن هاست نقد مرده اکثر حاضران سالن علی رغم جهلشون یل خوابشون برده یا درود و مرحبا ها از اکناف سرازیر می شود.

بعد از این قسمت نمایش فیلم شروع میشه قبل از این که به فیلم ها بپردازیم اجازه بدین به چند نکته در  مورد استاد شیردل اشاره کنم.

۱.این مجموعه برای اولین بار به نمایش در میاد.

۲.اثار استاد ۴۰ سال سانسور خورده.

۳. استاد در طول این سالها هیچ گونه اثر داستانی نساخته و به علت احساس دین به سبک و ذات هنر سینما تنها مستند سازی کرده.

۴. استاد تحصیل کرده ایتالیا میباشد .معماری خوانده.

۵.من به هر هنر مندی استاد نمی گم ولی شیردل استاد است.

۶.استاد اثار پیش از انقلاب رو در سن ۲۶ سالگی ساخته.

۷.با بررسی زمانی کارهای استاد می توان به سیر تحول شخصیتی ایشان واقف شد.

۸.تاثیر فیلم سازانی مانند دسیکا و روسیلینی در کارهای استاد فریاد میزند.

اثار به نمایش در امده شامل : ۴ هثر پیش از انقلاب یعنی ندامتگاه تهران پایتخت ایران است قلعه اون شب که بارون اومد و ۱ اثر در سال ۷۹ ساخته شده بنام تنهائی اول است.

اثر اول به بررسی وضعیت زنان زندانی پیش از انقلاب می پردازد اثر دوم اوضاع زندگی مردم محله خانی اباد رو پیش از انقلاب نشان مدهد اثر سوم زندگی زنان فاحشه ی پیش از انقلاب را می کاود اثر چهارم داستان یک  پسر دهاتی گرگانیست که ادعا می کند مانند ریز علی خواجوی قطاری را نجات داده اما شواهد چیز دیگری می گویند. و اثر اخر شاهکاری در وصف تنهائی پیر مردی در جزیره کیش است.

 

پایان قسمت اول.

فستیوال بزرگ راک

                                                               

فستیوال سه‌روزه‌ی "شکارچی کوهستان" آخر هفته‌ی جاری چهره آشنای موسیقی راک دنیا خواهد بود.

در سومین سالگرد برگزاری این فستیوال، چهره‌های مطرحی همچون وارن هانیس از گروه "آلمن برادرز" و "فیل لش" از گروه "گریت فول دد" حضور دارند و در کنار گروه‌های "فلیس برادرز"، "لو ملت" و "بک یارد تایر فایر" به اجرای برنامه می‌پردزاند.

در گروه هانیس، کرهانکسون دنی لوییس، نوازنده‌ی کیبورد و در گروه فیل بش، جان اسکوفیلد، نوازنده‌ی مشهور گیتار حضور دارند.                      

                                                                           Allman Brothers Band Tickets

نیویورک سان در این باره خبر داد، موسیقی از سپیده دم تا شامگاه در جریان خواهد بود و فضای محوطه تماما برای یک فستیوال راک طراحی شده است. سال گذشته فستیوال مصادف شده بود با باران‌های موسمی که امسال با این مشکل مواجه نیستیم.

گروه را مبلدو به‌سرپرستی ما یک گوردون، نوازنده‌ی بیس، مسوولیت پرانرژی کردن فضای محوطه را در طول فستیوال بر عهده دارند.

سال گذشته، گوت میول و گروهش غروب‌هایی به‌یادماندنی را برای تماشاچیان به‌وجود آوردند.

ناحیه شکارچی کوهستان، فضایی مملو از هنر است، از نقاشی و مجسمه گرفته تا فوریسین‌هالی حرفه‌یی را می‌توان در آن پیدا کرد و فراموش نکنیم که سال گذشته انجمن محیط زیست آمریکا آنجا را به‌عنوان یگانه محل تولد مرغ‌های ماهیخوار اعلام کرد.

نکته‌ی دیگر اینکه، در این فستیوال به موسیقی راک تنها از یک دید نگاه نمی‌شود و سبک‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند.

گفته می‌شود که خبرنگاران بسیاری از فردا در آنجا مستقر می‌شوند تا گزارش زنده و لحظه به لحظه از این فستیوال را به سراسر جهان مخابره کنند. Allman Brothers Band Tickets

اخبار کن

 

فیلمی از رومانی موفق به‌ دریافت جایزه‌ی نخل طلای شصتمین جشنواره‌ی فیلم کن شد.

، در مراسم اختتامیه‌ی شصتمین جشنواره‌ی فیلم کن‌ جایزه‌ی نخل‌ طلا به‌ فیلم «چهار ماه و سه‌هفته و دو روز» به‌کارگردانی «کریستین مونگیو» از رومانی تعلق گرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، این فیلم که تصویری آشفته از سقط غیرقانونی جنین در رومانی دوره‌ی کمونیستی را نشان می‌دهد، توانست بالاتر از ‌٢١ اثر دیگر بخش رقابتی، جایزه‌ی اول معتبرترین رویداد سینمایی جهان را به‌دست آورد.

جایزه‌ی بهترین کارگردان به جولین‌ اشنیبل آمریکایی برای فیلم فرانسوی «زنگ شیرجه و پروانه» اهدا شد.

بهترین فیلمنامه هم به «فاتح آکین» برای فیلم «گوشه آسمان» محصول مشترک آلمان و ترکیه رسید.

فیلم ضد ایرانی «پرسپولیس» مرجانه ساتراپی ـ که باعث اعتراض هیات ایرانی در کن و در داخل کشور شده بود ـ و «نور مخفی» کارلوس ریگاداس جایزه هیات داوران را دریافت کردند.

جایزه‌ی ویژه‌ی شصت سالگی کن به کنگاس‌ون‌سنت کارگردان آمریکایی فیلم «پارک پارانویایی» اهدا شد.

کنستانتین لاوروننکو بهترین بازیگر مرد برای بازی در «تبعید» شد.

جون دو یون بازیگر فیلم کره‌ای «آفتاب مخفی» ساخته‌ی لی‌چانگ ـ دونگ جایزه بهترین بازیگر زن را گرفت.

جایزه‌ی بزرگ جشنواره به فیلم «جنگل سوگواری» نائومی کاواسی از ژاپن رسید.

دوربین طلایی بهترین فیلم اول فیلم به «عروس دریایی» محصول مشترک اسرائیل و فرانسه و جایزه‌ی ویژه‌ی هیات داوران این بخش به‌ فیلم «کنترل» ساخته آنتون کوربین اهدا شد.

«تماشای باران» ساخته‌ی الیزا میلر از مکزیک هم نخل طلا فیلم کوتاه را گرفت.

هیات داوران تقدیر ویژه‌ی از فیلم‌های «فرار» به‌کارگردانی مارک آلبیستن و «مامان بزرگ» ساخته آنتونی‌چن از سنگاپور داشتند.

در بخش نگاه ویژه‌ی جشنواره کن بیست‌وششمین جایزه‌ی جوان این جشنواره به‌فیلم «ملاقات باندها» اهدا شد.

جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن که به عبارتی معتبرترین جایزه سینمایی تلقی می‌شود، در پنجاه و نه دوره‌ی برگزاری جشنواره‌ی کن اهدا شده است به‌فیلم‌های «اتحاد صلح‌آمیز» ساخته «سیسیل ب دومیل» جشنواره کن تا سال ‌١٩٤٦ به‌دلیل وقوع جنگ جهانی دوم برگزار نشد و تا سال ‌١٩٥٥ آثاری چون «پرتره‌ای از ماریا» امیلیانو فرناندز (‌١٩٤٦)، مرد سوم (کارول رید ‌١٩٤٩)، «دوشیزه جولی» (آلف اسجوبرگ ‌١٩٥١)، اوتللو (اورسون ولز ‌١٩٥٢) و «دروازه جهنم» (کینوگاسا ‌١٩٥٤) برنده جایزه بزرگ بودند.

از سال ‌١٩٥٥ تا کنون برندگان جایزه اصلی کن (نخل طلا) عبارتند از: مارتی (دلبرتمان ‌١٩٥٥)، دنیای سکوت (‌١٩٥٦ ساخته جاکوز یووس و لوئی مال)، ترغیب دوستانه (ویلیام وایلر ‌١٩٥٧)، اورفه سیاه

(مارسل کاموس ‌١٩٥٩)، (dolce vita اثر فلینی ‌١٩٦٠)، حافظه طولانی (هنر کولپی ‌١٩٦١)، قولت را حفظ کن (آنسلمو دوارت ‌١٩٦٢)، لئوپارد (لوکینو ویسکونتی) چترهای شربورگ (جاکوز دمی)ف یک مرد یک زن (کلود للوش - ‌١٩٥٦(، سینیور و سینورتیا (پیرو جرمی)، آگراندیسمان (آنتونیونی ‌١٩٦٧)، در سال ‌١٩٦٨ جشنواره کن برگزار نشد، اگر (لیندسی اندرسون ‌١٩٦٩)، مش (رابرت آلتمن)،‌ واسطه (جوزف لوزی ‌١٩٧١)، کلاس اپرا (‌١٩٧٢ الیوپتری) و ماجراهای ماتیه (فرانچسکو رزی)، مزدور (‌١٩٧٣ آلن بریجز)، مکالمه (‌١٩٧٤ فورد کاپولا)، سالهای آتش (محمد لاخدر همینا ‌١٩٧٥)، راننده تاکسی

(اسکورسیزی)، پدر پدران (‌١٩٧٧ برادران تاویانی)، کفش‌های چوبی (ارمانو اولمی ‌١٩٧٨)، اینک آخرالزمان (‌١٩٧٩ کاپولا)، همه چیز جاز باب فوسی (‌١٩٨٠)، مرد آهنین (آندره وایدا)، راه (ایلماز گونی ‌١٩٨٢)، افسانه نارایاما (شوهی ایمامورا)، پاریس تگزاس (وندرس ‌١٩٨٤) وقتی پدر برای ماموریت رفته بود (کاستاریکا)، پیمان (‌١٩٨٦ رولاند جوف)، زیر آفتاب ساتان (موریس پیالا)، کنکور pelle(بیل اگوست)، جنسیت، دروغ ونوارهای ویدئو (سودربرگ)، وحشی در قلب (لینچ ‌١٩٩٠)، بارتون فینک

(کوئن‌ها)، بهترین نیت (بیل اگوست ‌١٩٩٢)، وداع با محبوبم (چن کایگه) و پیانو (کمپیون)، پالپ فیکشن (‌١٩٩٤ تاراتینو)، زیرزمین (کاستاریکا)، دروغ‌های حقیقی (مایک لی)، طعم گیلاس (کیارستمی ‌١٩٩٧)

و مارماهی (ایمامورا)، یک روز و ابدیت (آنجلو پلوس)، روزتا (‌١٩٩٩ برادران داردن)، رقصنده در تاریکی (فون تریه ‌٢٠٠٠)، اتاق پسر (نانی مورتی)، پیانیست (‌٢٠٠١ رومن پولانسکی)، فیلم (گاس ون سنت)، فارنهایت ‌١١/٩ (مایکل‌مور ‌٢٠٠٤)، بچه (برادران داردن)، بادی که بر مرغزار می‌وزد (‌٢٠٠٦ کن لوچ)

 

 

در آخرین روز از برگزاری شصتمین جشنواره‌ی فیلم کن، نخل طلای ویژه‌ای از سوی رییس این جشنواره به "جین فوندا"،‌ بازیگر آمریکایی اهدا شد.

 "گیلس جاکوب"، رییس جشنواره فیلم کن در ضیافت نهاری که در هتل کارلتون، با اهدای نخل طلای ویژه به جین فوندا، از فعالیت‌های سینمایی او و تعهدش قدردانی کرد.

سایت جشنواره‌ی کن اعلام کرد، این چهارمین نخل طلای ویژه‌ای است که در تاریخ برگزاری جشنواره‌ی کن، برای تقدیر از فعالیت‌های هنری یک بازیگر اهدا می‌شود.

پیش از این، "آلن رسنایس" و "جرارد اوری" دو کارگردان فرانسوی به‌همراه "جانا مورئو"، بازیگر فرانسوی این جایزه را دریافت کرده بودند.

رییس جشنواره‌ی کن در این مراسم اعلام کرد: هرگز فکر نمی‌کردم جشنواره‌ی کن از یک مظنون FBI که حداقل 20 هزار صفحه قطر پرونده‌ی اوست، قدردانی کند. شما یک مبارز و یک برنده هستید.

جین فوندا از منتقدان جنگ ویتنام و از مخالفان سرسخت جنگ آمریکا علیه عراق است

                                                      

در آخرین روز از برگزاری شصتمین جشنواره‌ی فیلم کن، نخل طلای ویژه‌ای از سوی رییس این جشنواره به "جین فوندا"،‌ بازیگر آمریکایی اهدا شد.

 "گیلس جاکوب"، رییس جشنواره فیلم کن در ضیافت نهاری که در هتل کارلتون، با اهدای نخل طلای ویژه به جین فوندا، از فعالیت‌های سینمایی او و تعهدش قدردانی کرد.

سایت جشنواره‌ی کن اعلام کرد، این چهارمین نخل طلای ویژه‌ای است که در تاریخ برگزاری جشنواره‌ی کن، برای تقدیر از فعالیت‌های هنری یک بازیگر اهدا می‌شود.

پیش از این، "آلن رسنایس" و "جرارد اوری" دو کارگردان فرانسوی به‌همراه "جانا مورئو"، بازیگر فرانسوی این جایزه را دریافت کرده بودند.

رییس جشنواره‌ی کن در این مراسم اعلام کرد: هرگز فکر نمی‌کردم جشنواره‌ی کن از یک مظنون FBI که حداقل 20 هزار صفحه قطر پرونده‌ی اوست، قدردانی کند. شما یک مبارز و یک برنده هستید.

جین فوندا از منتقدان جنگ ویتنام و از مخالفان سرسخت جنگ آمریکا علیه عراق است.